Vynechavani motoru

Vše o servisování CNG vozidel.

Moderátor: dako

dako
Administrátor
Příspěvky: 941
Registrován: sob 29. srp 2009 14:40:25
Bydliště: Ostrava!!!
Kontaktovat uživatele:

Re: Vynechavani motoru

Příspěvekod dako » pon 03. pro 2018 10:45:41

Zkusím zareagovat, alespoň takto, nevím co to může být ta ferooxidace. Prach rozhodně v CNG být obsažen nemůže, zemní plyn se nízkotlakovou přípojkou stlačuje přímo na stanici CNG do velkých tlakových zásobníků, kdyby to obsahovalo mechanické nečistoty bylo by takto ohroženo i vlastní zařízení plnící stanice. Stanice jsou vybaveny odlučovači oleje z kompresorů a sušičkou plynu. Vše to je velmi drahá technologie. Už z pouhého principu jsou prostě tyto záležitosti vyloučené.
Jelikož jsem již jednou měl možnost odkalovat nádrž v mém autě po cca 12letech provozu, mohu říct, že z nádrže o vodním objemu 85l, vyteklo asi 1dcl napěněného kompresorového oleje. Dostat se tam tedy mohl jedině ve formě pouhých stopových výparů v zemním plynu. Čekal jsem, že tam bude třeba i sražená voda, ne, prostě byl tam jen ten olej a v tomto množství. Opravdu bych příčinu potíží nehledal v "nekvalitním" CNG.
Skoda Fabia Combi 1.4MPi CNG
Peugeot IoN - full Electric BEV
Obrázek Obrázek
vozím v autě
Obrázek

ŠTUKI
nováček
Příspěvky: 11
Registrován: ned 07. kvě 2017 17:31:29

Re: Vynechavani motoru

Příspěvekod ŠTUKI » pát 07. pro 2018 1:00:13

Ahoj,
pokusím se ozřejmit výraz ferooxidy. Název této sloučeniny je odvozen od jejího chemického vzorce FeO, viz wikipedia.org/wiki/Oxidy_železa . Jedná se tedy o obyčejnou rez.
Tato rez může vznikat třeba oxidaci ocelových potrubí plynových rozvodů. Rez se za určitých podmínek uvolní, a pokud není zachycena filtry, cestuje spolu s plynem, až do zařízené koncového spotřebitele. Také prach se do plynových rozvodů může dostat, a to v důsledku technologické nekázně, například při budování nebo opravách plynových řádu.
To co tady tvrdím, se v praxi projevilo po silném ochlazení, v zimě, kdy byly tepelné zdroje (kotelny) spalující zemní plyn, hromadně vyřazeny z provozu. Jejich plynové armatury byly zaneseny nečistotami.
Určitě se vám už také stalo, že jste přijeli k čerpací stanici, která zrovna byla mimo provoz, u některých čerpaček, pokud není vystavena tabule „CNG v prodeji,“ nemá smysl k ní ani zajíždět. Samozřejmě že mechanické nečistoty poškozují i zařízení plniček, zanášejí filtry, ty se mohou v krajním případě protrhnou. Zejména však poškozují kompresorové hlavy, které se pak musí vyměnit. Provozovatelé plniček proti tomuto mohou být pojištěni.
V plynových nádržích mého auta byly nalezeny, kromě už zmíněných nečistot, ještě také kovové částice, které se tam dostaly při tankování, pravděpodobně už z trochu „vylágrovaného“ kompresoru.
Argumentovat tím, že v plnicích stanicích CNG je použitá drahá technologie, která vylučuje zanesení mechanických nečistot do nádrží vozidel zákazníků, není na místě. Americký program Space Shuttle byl také velmi drahý, to však nezabránilo tomu, aby dva z pěti raketoplánu byly zničeny při katastrofách.
Vrátím se však k nečistotám v CNG palivu. Velmi draze zaplacená zkušenost mne donutila k tomu, abych se místo o cenu za kg, více zajímal o jeho kvalitu.
To hlavní na konec. Je to velmi jednoduché, nečistoty jsou totiž vidět, a to jak v plnicích pistolích čerpacích stanic, tak i v plnicích ventilech vozidel. Pokud je otřete bílým ubrouskem, nebo stačí i prstem, zůstane vám na něm tmavě hnědá špína. Pokud mi stále nevěříte, že je to rez a prach, nechte si udělat laboratorní rozbor.
Zdraví Štuki


Zpět na „Servis CNG“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti