kvalita CNG

Moderátor: dako

arne1
nováček
Příspěvky: 32
Registrován: sob 21. črc 2018 23:19:54

kvalita CNG

Příspěvekod arne1 » pon 03. pro 2018 2:10:35

Jaký máte dojem z kvality CNG u různých plniček (v různých částech republiky a Evropy) ?

Já mám dojem, že kvalita není úplně stejná. Mně se občas u Citroenu rozsvítí Engine Fault. Někdy je to vytrvalé a chce to po servisákovi pohrabat se v zapalování a ve ventilech.
Ale někdy to zmizí samo po dalším natankování.
Například:
V Brně a okolí jsem od posledního servisu najezdil asi 1500km a vše normální. Ale minulý týden jsem jel do Polska. Další čerpání bylo v Ostravě u MOL, nádrž skoro prázdná. Po odjetí od plničky to asi po dvou minutách zapípalo a Engine Fault. Pak jsem čerpal v Krakově a Tarnově (asi 3/4 prázdna v nádrži) - a po tom druhém to najednou samo zhaslo. Nabral jsem ještě dvakrát v Krakově a stále dobré. Při cestě domů zase zastávka v Ostravě, tentokrát v plynárnách. A po odjetí zase pípnutí a Engine Fault. To už mi začíná být velmi podezřelé. Jediné co je ještě společné je to, že před čerpáním v Ostravě to bylo asi 150 km po dálnici.


Má někdo nějakou podobnou zkušenost ?

dako
Administrátor
Příspěvky: 991
Registrován: sob 29. srp 2009 14:40:25
Bydliště: Ostrava!!!
Kontaktovat uživatele:

Re: kvalita CNG

Příspěvekod dako » pon 03. pro 2018 9:28:19

Podle mého názoru, co se týče zemního plynu, neexistuje vyloženě dobrá nebo špatná kvalita. Pravda, některé stanice mohou mít problémy s vlhkostí v CNG, snad jsem tady zaznamenal i případy, kdy se v plynu i vyskytovaly výpary kompresorových olejů, ty se pak mohou srážet v nadržích auta. Rozsvěcením kontrolky Fault engine nemusí být bezprostřední příčinou špatnou kvalitou CNG, může tam být více faktorů. Nechal bych to prověřit servisem a diagnostikou chyb v jednotce.
Skoda Fabia Combi 1.4MPi CNG
Obrázek

Obrázek Obrázek
vozím v autě

Peugeot IoN - full Electric BEV
Obrázek

faktotum
nováček
Příspěvky: 17
Registrován: úte 27. lis 2018 11:46:45

Re: kvalita CNG

Příspěvekod faktotum » stř 05. pro 2018 12:58:10

CNG má kvalitativní rozdělení na H, L, B, kde je rozdíl v % metanu. U nás je zemní plyn výhradně z Ruska s největším podílem metanu a tedy označením CNG H. Od nás na západ se můžete setkat s CNG L - plyn z Norska.
VW Golf IV 2.0 bifuel

ŠTUKI
nováček
Příspěvky: 37
Registrován: ned 07. kvě 2017 17:31:29

Re: kvalita CNG

Příspěvekod ŠTUKI » čtv 13. pro 2018 23:11:06

Zkontroluj plnicí ventil svého auta, otři jeho vnitřek, jestli se v něm zachytil tmavě hnědý prach, svědčí to o mechanických nečistotách v plynu, zejména rzi. Rez je feromagnetická a při průchodu magnetickým polem cívek vstřikovacích ventilů se zmagnetuje a zachycuje se v nich, čímž je ucpává a ovlivňuje dodávku plynu do motoru,(jeden nebo více válců má chudou směs). Ve spalinách se objeví nespálený kyslík. Lambda sonda na to reaguje tím, že dá pokyn řídící jednotce, aby prodloužila vstřiky, doje k obohacení směsi. Tím že jednotlivé vstřikovací ventily nedodávají palivo do válců rovnoměrně, dojde k nerovnováze ve spalování směsi ve válcích, toto může být indikováno rozsvícením kontrolky MIL, v horším případě i vibracemi kolísáním otáček motoru, ztrátou výkonu nebo jeho zhasínáním. Pokud se v horkém výfukovém potrubí sejde nespálený vzduch z válce, který nedostává palivo s nespáleným palivem z válců které spalují bohatou směs, může dojít k zahoření paliva ve výfukovém potrubí a k poškození katalyzátoru. Ten se rozpadne, (začne chrastit). Zkontroluj plnící ventil svého auta a napiš co jsi zjistil.

ŠTUKI
nováček
Příspěvky: 37
Registrován: ned 07. kvě 2017 17:31:29

Re: kvalita CNG

Příspěvekod ŠTUKI » pát 18. led 2019 21:29:34

Pozor!
V důsledku prudkého ochlazení a s tím spojeného zvýšeného odběru zemního plynu, se vlivem zvíření nečistot v plynovém potrubí, může zhoršit jeho kvalita.
Doporučuji proto, zvýšenou pozornost při tankování CNG, (indicie, že není něco v pořádku, jsou: Špína v plnící pistoli, hlasité zvuky při tankování a po natankování, špína v hrdle plnícího ventilu).
V případě, že nastane problém, projeví se kolísáním otáček motoru, auto začne škubat, ztrácet výkon a může se rozsvítit kontrolka MIL.
Schovejte si účtenky, reklamujte palivo.

bUran
nováček
Příspěvky: 30
Registrován: pon 14. srp 2017 17:04:05

Re: kvalita CNG

Příspěvekod bUran » sob 26. led 2019 10:29:49

Jsem laik v tomto oboru, ale jaké nečistoty v potrubí máte na mysli? Plynové potrubí u nás (myslím lokálně, nikoliv celou ČR) je vedené v plastových hadcích, kde korozi nepředpokládám. Naopak předpokládám (možná naivně), že na plynových regulačních stanicích na všech úrovních jsou z důvodu nebezpečí tvorby hydrátů vřazeny filtry, které jsou periodicky kontrolovány.
K určité kontaminaci může samozřejmě dojít v kompresoru samotné plnicí stanice, ale i tam bych předpokládal na výstupu filtr.

ŠTUKI
nováček
Příspěvky: 37
Registrován: ned 07. kvě 2017 17:31:29

Re: kvalita CNG

Příspěvekod ŠTUKI » pon 28. led 2019 21:22:04

Toliko citát z, https://cs.wikipedia.org/wiki/Plynovod Pro vnitřní rozvod plynu se může používat buď ocelové nebo měděné potrubí. Z důvodu požární bezpečnosti se nesmí používat plasty. Pro místní plynovod se může použít polyethylen. Pro tranzitní, mezistátní a dálkové plynovody se používá potrubí z oceli .....
Z tohoto musí být jasné, že tam ocel je. Některé ocelové potrubí je ještě z doby totality a pamatuje svítiplyn. To samé se dá říci o filtrech. Docela nedávno, jsme v regulační stanici naší kotelny, nechali vyměnit vložku plynového filtru, byla ještě z koňské žíně, předpokládám že z roku 1994, kdy byla kotelna uvedena do provozu.
Samozřejmě, že provozovatelé CNG plniček se budou dušovat, že jejich zařízení je osazeno 8 nebo dokonce 11 filtry, a jakékoliv nečistoty se do plynu nemohou dostat, to ale není důležité.
Naopak, důležité je, zdali po natankování CNG, je, nebo není, špína uvnitř nátrubku plnicího ventilu tvého auta, (v místě, kde je těsnící O kroužek). Pokut ano, pak máš pravděpodobně tu samou špínu i v nádržích a v celé palivové soustavě.
Jak se říká, chytrému napověz .....

arne1
nováček
Příspěvky: 32
Registrován: sob 21. črc 2018 23:19:54

Re: kvalita CNG

Příspěvekod arne1 » sob 06. črc 2019 22:41:50

Protože se mi to u té konkrétní plničky v Ostravě stalo potřetí - cestou do Polska se do pěti minut rozsvítí Engine Fault. Dal jsem podnět na ČOI na kontrolu, tak uvidíme co zjistí.

ŠTUKI
nováček
Příspěvky: 37
Registrován: ned 07. kvě 2017 17:31:29

Re: kvalita CNG

Příspěvekod ŠTUKI » stř 24. črc 2019 22:18:24

Arne, nejsi jediný, kdo doufal, že mu ČOI pomůže vyřešit jeho problém, s nekvalitním CNG. Zhruba před dvěma roky, mi bylo po natankování vadného paliva poškozeno auto. Soudní znalec našel v plynové soustavě mechanické nečistoty, jemný rezavý prach a kovové částice. Koncernový servis navrhnul opravu za více než 100 000 Kč. Se znaleckým posudkem jsem se tehdy obrátil na ČOI, aby provedla na čerpací stanici, na které jsem palivo natankoval, kontrolu, se zaměřením na nečistoty v palivu.
ČOI asi po měsíci kontrolu provedla, palivo CNG bylo v pořádku. Stejně tak, jako při dalších 39 kontrolách v roce 2017 https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/ ... rii-525740 . Zajímalo mne tedy, zdali byla kontrola zaměřena i na nečistoty v palivu, a na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, jsem se na to ČOI zeptal. Dostal jsem odpověď, že nečistoty v CNG zjišťovány nebyly, proto že to není, dle normy ČSN 65 6517, která určuje jakost paliva CNG, sledovaný parametr, a smluvní laboratoř SGS nečistoty nezjišťuje, protože na takovýto rozbor nemá akreditaci. Z toho vyplývá, že i kdyby stlačený zemní plyn obsahoval nečistoty, které poškodí tvoje vozidlo, kontrola to stejně nezjistí. Pracovníci ČOI navíc argumentovali tvrzením, že „Podle obecného podvědomí, je zvýšený obsah nečistot v podstatě nereálný“. Stejné tvrzení jsem slyšel i od provozovatele plnicí stanice, že by náhoda? Tento provozovatel je navíc na koni, protože po této kontrole má úředně potvrzeno, že má palivo v pořádku.
Avšak při následném odebrání, soudním znalcem, stěrů nečistot z plnicí pistole čerpací stanice a provedení jejich rozboru, se tyto shodovaly složením, s nečistotou v nádrži mého vozidla.
Z mého pohledu není vůle, příslušených institucí, tyto problémy řešit, a spíše se je snaží zamést pod koberec. Mimo jiné, argumentuji také tím, že jsi jediný, kdo si stěžuje na kvalitu paliva.
Proto považuji za rozumné, v případě problému s palivem, reklamovat jej, podat podnět ke kontrole a informovat o tom ostatní třeba prostřednictvím tohoto fóra. Je to sice boj s větrnými mlýny, ale provozovatelé plnicích stanic CNG, pak nebudou tak šetřit, na servisu svých zařízení a budou si více hlídat kvalitu plynu. Arne, dej nám vědět, jak dopadla kontrola.

dako
Administrátor
Příspěvky: 991
Registrován: sob 29. srp 2009 14:40:25
Bydliště: Ostrava!!!
Kontaktovat uživatele:

Re: kvalita CNG

Příspěvekod dako » pon 29. črc 2019 8:57:45

Na našem firemním Caddy svítí konrolka MIL už týdny možná i měsíce a nikdo si s tím těžkou hlavu, očividně, nedělá. Plnit se chodí většinou na Plynárenskou k Inogy v Ostravě. Auto se ovšem chová zcela normalně, bez náznaku jakéhokoliv problému.

Já tam, se svým autem nejezdím. Fabka je letos plnoletá :), vše původní, vč. filtru CNG. Flašky čisté, najeto přes 200.000km na CNG. Kromě drobných problémů, (občasné cukání a zdechání + obvyklých problémů obecně Fábií I)
Skoda Fabia Combi 1.4MPi CNG
Obrázek

Obrázek Obrázek
vozím v autě

Peugeot IoN - full Electric BEV
Obrázek


Zpět na „Všeobecná diskuze o CNG“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host